Výzkum II.

Nečekal jsem, že se mi podaří získat takové množství dat, abych musel složku Výzkum rozdělit pro pohodlnější prohlížení na více složek. Ale je to super, nějaká data se ještě dají získat a tak vítejte na pokračování složky...

Přelom roku 2024 a 2025

Volné chvíle okolo konce roku 2024 jsem využil pro zkoumání dokumentů získaných z Národního pozemkového archivu v Praze, US archivu (on-line) a provozního archivu ČEPRO,a.s. Není možné zveřejnit veškeré dokumenty, ale všechny je zkoumám a ta nejzajímavější zjištění dále shrnu.

V Národním pozemkovém archivu se nachází dvě krabice dokumentů a mapy, vztahující se k WiFo. Skoro všechny dokumenty v krabici jsou jednotlivé složky (desky) pro každého vlastníka pozemku. Ty obsahují smlouvy na prodej pozemku a veškerou korespondenci k tomu se vztahující. Zajímavé úvody - vysvětlení dále uvedu v přepisu jednotlivých dokumentů. Ještě je nutno doplnit, že se jedná o pozemky nejen v katastrech okolo závodu, ale i tras produktovodu a ropovodu (včetně té na Vídeň). Z dalších zajímavých dokumentů jsem mj. našel i plán vídeňského závodu - tankoviště a pár dalších souvisejících dokumentů. 


WiFo - potrubí

Pro podnik WiFo bylo projektováno potrubí z Vídně do Hněvic a odtud dále do Mostu. Na území býv. protektorátu bylo také potrubí (o profilu 300mm, 150-200cm pod zemí) skutečně založeno. Bylo-li také vybudováno potrubí od hranic protektorátu na jižní Moravě, u Znojma - do Vídně, není známo. Původně měl býti pruh pozemků - území po němž je potrubí vedeno vykoupen. Od výkupu bylo pak upuštěno a položení, resp. vedení potrubí bylo zajištěno formou služebnosti. Služebnost se vztahuje na pruh pozemků v šíři 12m, čili po 6m na obou stranách položeného potrubí. Na území býv. protektorátu - úsek (na severu) Třtěno u Loun - Kuchařovice u Znojma činí délka potrubí cca 280 km (279.214 km). Knihovní zajištění služebností mělo se státi na podkladě příslušných prohlášení, podepsaných vlastníky pozemků. Zřízení služebnosti opíralo se o zákon č.63/35 (o obraně státu). Náhrada - odškodnění - za zřízení služebnosti byla stanovena jednou pro vždy částkou 20.-K za 1 běžný metr postiženého pozemku. Na zmíněném úseku (ve hranicích býv. protektorátu) vede potrubí přes pozemky ve 156 katastr. územích a dotčených vlastníků pozemků (případů) jest 5.603. Náhrada - odškodné byla vyplacena (v roce 1945) dosud v částce 1,300.180.-K, a to pro 1051 vlastníků pozemků (případů). Těchto proplacených 1051 vlastníků (případů) připadá na 57 katastr. území, z nichž však jsou pouze 4 kat. území, kde se všem vlastníkům dotčených pozemků dostalo náhrady. Čili u ostatních 53 kat. územích dostalo se jen části vlastníků náhrady a nutno i u těchto 53 kat. územích se zbývajícími vlastníky ještě jednati. Proplacených 1051 vlastníků (případů) činí 18.8 % (přibližně jednu pětinu) z celkového počtu 5603. Dosud vyhotovená i podepsaná prohlášení jsou německo-česká, dnes také již obsahem i formou nevyhovující a bude tudíž třeba znovu jednati o zajištění služebnosti ve všech 5.605 případech, resp. se všemi těmito vlastníky. Tento počet by se zvětšil ovšem ještě o případy v trati Třtěno - Most (severní část) a u trati Kuchařovice - rozhraní Moravy a Rakouska (jižní část). V úseku Třtěno - Kuchařovice (na území býv. protektorátu), pro který jest k disposici spisový a mapový materiál, připadá při délce potrubí cca 280km a při 5603 vlastnících průměrně na 1 katastr 20 vlastníků (případů).

WiFo - Benzina

Podnik WiFo-Benzina byl zřízen na pozemcích rozprostírajících se v kat. územích

1./ Hněvice................ 128.27 ha 

2./ Bechlin.....................77.71 ha

3./ Horní Počáply......95.34 ha

4./ Předonín...............35.43 ha

5./ Račice .....................1.81 ha

---------------------------------

Celkem .....................338.56 ha

Složky se smlouvami obsahují mnoho zajímavých razítek obcí, institucí i organizací
Složky se smlouvami obsahují mnoho zajímavých razítek obcí, institucí i organizací

Výkup pozemků (s potřebným provedením odhadu, zaměření, ujednáním trh smluv, knihovního převedení) pro Wifo - Wirtschaftliche Forschungsgesellschaft Berlín provedl býv. pozemkový úřad - Bodenamt. Vykoupené nemovitosti, patřící 112 vlastníkům v uvedených kat. územích byly oceněny na cca 7 1/2 milionů korun. Tato částka byla také až na menší obnos (94.000 K), připadající 5 vlastníkům proplacena - prostřednictvím Městské spořitelny v Roudnici. Nevyplacených 97.680 K jest uloženo na zvláštním - vázaném účtě pro Státní pozemkový úřad - ministerstva zemědělství u jmenovaného ústavu. Proplacení této částky nebylo uskutečněno jednak pro neodstraněné knihovní závady a jednak proto, že jeden z vlastníků byl tehdy zajištěn. Národní správa dosazená po revoluci v r. 1945, vymezila za účasti MNO rozsah území potřebného nutně k provozu podniku a zbývající pozemky - u neohrazené části, za plotem - uvolnila původním vlastníkům. Tyto pozemky (jde zejména o kat. území: Bechlín a Předonín) mohou býti také vlastníkům restituovány.




A nyní něco z US archivu. Na konci války totiž bylo mnoho dokumentů odvezeno spojenci. Naštěstí jsou některé přefoceny a tak se dá zkoumat i přes velkou louži. Jen jsou ty dokumenty zamíchány mezi jiné a zkoumat je tak zabere velmi mnoho hodin...

Z posledně zkoumaných dokumentů (některé dále zveřejním) vyplývá, že na jaře roku 1941 byly dokončeny plány výstavby obou větví potrubí a firma WiFo zažádala o formální přidělení zakázky na výstavbu a registraci stavebního projektu. Pro zajímavost vypíchnu myšlenku později vybudovat druhé překladiště na druhé straně Labe na trati Mělník - Litoměřice a to buď na nádraží Štětí nebo Liběchov.



A nyní něco z provozního archivu. Na začátek bude trochu více textu. V něm si můžete přečíst některé přeložené dokumenty a poté zajímavosti vyčtené z prováděcích projektů stavby zakončené mými (snad správnými) postřehy. 


Příloha k osvědčení převzetí nádrže A.Pp.St.I. ze dne 17.11.1942.

Jméno a bydliště majitele /použivatele/ nádrže: Wirtschaftliche Forschungsgesellschaft, m.b..H., Aussenstelle, Roudnice n. L.

Místo sestavení: Předonín u Roudnice n. L.

Výrobce: August Klönne, Dortmund.

Rok výroby: 1942

Popis nádrží, druh staviva: provedení nýtování: Ležící válcový sud s půlkulovými základnami, vyrobený z ocelového plechu. Podélné a základové nýtování dvouřadové, příčné nýtování jednořadové přeplátováním.

Rozměry nádrže: a síla stěn: Průměr 2800 mm Celková délka 16730 mm Síla pláště a základen 10 mm

Obsah v kubic.metrech: 100 m3.


Příloha k osvědčení převzetí nádrže A.H.St.I. ze dne 9.9.1942.

Jméno a bydliště majitele /použivatele/ nádrže: Wirtschaftliche Forschungsgesellschaft, m.b..H., Aussenstelle, Roudnice n. L.

Místo sestavení: Předonín u Roudnice n. L.

Výrobce: August Klönne, Dortmund.

Rok výroby: 1942

Popis nádrží, druh staviva: provedení nýtování: Ležící válcový sud s půlkulovými základnami, vyrobený z ocelového plechu. Podélné a základové nýtování dvouřadové, příčné nýtování jednořadové přeplátováním.

Rozměry nádrže: a síla stěn: Průměr 4500 mm Celková délka 19700 mm Síla pláště a základen 10 mm

Obsah v kubic.metrech: 290 m3.


Příloha k osvědčení převzetí nádrže E blok 6 ze dne 13.11.1943

Jméno a bydliště majitele /použivatele/ nádrže: Wirtschaftliche Forschungsgesellschaft, m.b..H., Aussenstelle, Roudnice n. L.

Místo sestavení: Předonín u Roudnice n. L.

Výrobce: August Klönne, Dortmund.

Rok výroby: 1942

Popis nádrží, druh staviva: provedení nýtování: Ležící válcový sud s půlkulovými základnami, vyrobený z ocelového plechu. Podélné a základové nýtování dvouřadové, příčné nýtování jednořadové přeplátováním.

Rozměry nádrže: a síla stěn: Průměr 10000 mm Celková délka 55350 mm Síla pláště a základen 10 mm

Obsah v kubic.metrech: 4080 m3.


Wirtschaftliche Forschungsgesellschaft m.b.H., Úřadovna: Roudnice n.L.

Osvědčení o převzetí

Zkouška těsnosti ležaté nádrže.

Z podnětu Wirtschaftliche Forschungsgesellschaft m.b.H. v Berlíně provedl na stavbě Roudnice n.L. dne 30.6.42 podepsaný odborník s pomocí pp Schwemmer, Heger und Wehe od staveb. správy Wifo, zkoušku těsnosti nádrže...jámy/bloku/..........

Jak bylo zjištěno pomocí nekálového roztoku natřeného štětcem, udržela nádrž 1,25 atm,, tlak kontrolovaný zkušebním manometrem dělení 0..5 atm., při čemž byly odstraněny malé bezvýznamné netěsnosti dotemováním.

Ohledně pozorování při zhotovení nádrže poukazuje se na jednotlivé záznamy.

Potvrzení výrobce o použitém materiálu a provedení nádrže podle plánu je připojeno.

Za vedení stavby: Stavba: Roudnice n.L. dne 30.června 1942 /razítko a podpis/

Odborník: Roudnice n.L. dne 30.6.1942 /Razítko Dozorčího spolku s podpisem/


Co se vše testovalo a v jakém období (výběr):


Plnicí jámy 1-15 (viz rozměrový výkres č.) 19.10.1943

Blok 3 26.9.1942

nádrže A.H.St.I. 17.11.1942

Blok 1 23.3.1942 27.3.1942 5.5.1942

Blok 2 30.6.1942 25.7.1942

Blok 7 9.7.1943

Trasa potrubí mezi dvěma rozvodnými šachtami bloku II... 33 1pm NW 250, 16,50 1fm NW 150, 16,50 1fm NW 80, 16 obvodových svarů NW 250 6 obvodových svarů NW 150, 6 obvodových svarů NW 80, 4. vlnovcové potrubí NW 250, každé... 1.30 dlouhé 18.6.1943

104 běžných metrů plně smaltované trubky, 34 silných předsvařených ohybů s opěrnou přírubou, 19 svárů na hraně, 5 kruhových švů NW 250 2 hamburské ohyby NW 256 90° ... 2 vlnité trubky 21.10.1943

Trasa potrubí od A.P. I. k plnicím šachtám - rozdělovací šachta 218 1fm. NW 250, 327 1fm NW.150, 46 Kruhové šachty NW 250, .46 Kruhové šachty NW .150, 15 .Bagen 45°, 2.Kikappen NW .250... 17.7.1943

Trasa potrubí z rozdělovací šachty odpadní jámy .do přístavní metrové šachty I.- 1,155 1fm NW 250, 385 1m NW.150, 385 1fm NW.80, .115.kruhových švů .NW 250, .45. kruhových švů NW 150, 39 kruhových švů NW 80, 10.kolen.150, 5 kolen 10... 7.6.1943

Čerpací stanice I. 23.9.1943 5.10.1943

Čerpací stanice II. 24.9.1943

Výkop pro potrubí, benzinová vlaková čerpací stanice, počitadlo v přístavu II. 1132.5.1fdm NW 250... 377.5 1fdm NW 159..377.5.1fdm NW. 80..115.ram. NW 250,.48 rdm NW.150, 47.rdm. NW 80. 3. Vlnité trubky NW 250..15 ohybů 900 450 150 NW 250, 5 ohybů 90° 45° 15° NW 150. 5 ohybů 900 450 150 NW 80. 6.10.1943

Potrubní trasa Blok II až' Blok' III, 3501fm NV 250, 175 leitum 150, 175 lem NW 80, 40 obvodových svarů NW 250, 21 obvodových svarů NW 150, 21 obvodových svarů IW 80, 2' vlnité trubky NW 250, 4 ohyby 45, 4 ohyby 15, konce trubek s víčkem svařeny a izolovány (slepé). 18.6.1943

Zkouška parciálního tlaku. Trasa potrubí od A.P. I k A.P. II.-.734.1m. NW.250,.367.1fm NW.150, 1,101 1fm NW.89,.70 obvodových svarů NW.250, 35. obvodových svarů. NW 150,.106. kruhové. sváry W 80,.2.vlnité. trubky. NW.250, každá o délce 1,30 m, 6 ohybů 10,.6. ohybů. 150, 2 kohoutky NW 250, 3 kohoutky NW 80. 2.7.1943


Ze štítků výkresů můžeme vyčíst projektová data (výběr) (název plánu - datum - projekční firma):


Blok 1 plán výkopu včetně provozní vlečky 2.10.1941 ALLGEMEINE HOCH- U. JNGENIEURBAU-AKTIENGESELLSCHAFT DÜSSELDORF

Blok 1 základy sloupů 7.11.1941 ALLGEMEINE HOCH- U. JNGENIEURBAU-AKTIENGESELLSCHAFT DÜSSELDORF

Blok 1 plán provizozní betonárky na hranici výkopu 12.1.1942 ALLGEMEINE HOCH- U. JNGENIEURBAU-AKTIENGESELLSCHAFT DÜSSELDORF

Blok 1 měřící přístroje v bloku 1.5.1942 WiFo - G.m.b.H. Berlin

Blok 1 měřící chodba 13.11.1942 ALLGEMEINE HOCH- U. JNGENIEURBAU-AKTIENGESELLSCHAFT DÜSSELDORF

Blok 1 měřící přístroje a vedení 5.10.1942 AEG Prag

Blok 1 elektro instalace 26.3.1941 VOIGT u. HAEFFNER A.G. FRANKFURT-MAIN

Blok 1 detail nádrže 4080m3 16.4.1941 Aug. Klönne Dortmund

Blok 1 měření hladiny v nádrži 5.6.1943 WiFo - G.m.b.H. Berlin

Blok 1 koncový telefonní závěr 27.9.1943

Blok 1 elektromotory větrání 19.7.1939 AEG Prag

Blok 1 elektro instalace 1.3.1943 AEG Prag

Blok 1 měřící přístrojový panel 1.10.1942 WiFo - G.m.b.H. Berlin

Blok 1 telemetrie 8.7.1942 WiFo - G.m.b.H. Berlin

Na několika výkresech je ručně poznamenáno: Herbert

Na příkladu Bloku 1 můžeme z těchto výkresů + kontrolních výkresů - výkazů spotřebovaného materiálu odvodit, že kompletní výstavba jednoho bloku trvala  cca 2 roky. Práce byly vykonávány současně (nebo jen s malým časovým posunem) na několika různých objektech současně. Nečekalo se tedy na dokončení jednoho.

I přes toto neskutečné tempo výstavby závodu nedokážu pochopit některé technické věci. Například pokud můžeme věřit deníku přednosty stanice Hněvice, že první vlak s PHM odjížděl na frontu 12.7.1942, neumím si představit, jak došlo k naplnění cisternových vozů. Představit si umím zprovoznění prvního dálkovodu 2x JS200, které se odhaduje na konec roku 1943. To je reálné vzhledem k zprovoznění Bloku 1 a dalších pomocných objektů.

Jinak všechny nové poznatky získané z plánů a dokumentů zapadají do celkového, průběžně naznačovaného obrazu průběhu výstavby.


Únor 2025

Podařil se mi získat k naskenování originální německý plán železnice. Na délku má 3,2m a s tím si neporadil ani profesionální válcový skener... Naštěstí existuje software, který dvě dvoumetrové části spojil. Výsledkem je obří soubor (rozlišení 600dpi) se spoustou zajímavých a upřesňujících faktů, které brzy zakreslím do hlavního plánu. Zatím zveřejňuji jeden zásadní údaj z tohoto plánu a pár zajímavostí k němu vázaných: rozchod kolejí pracovní vlečky byl 750mm.


750 mm – saský rozchod: velmi rozšířený rozchod v Německu (např. Fichtelbergbahn) a zemích bývalého Sovětského svazu; vojenské a průmyslové dráhy v Argentině.

Saské úzkorozchodné dráhy (německy Sächsische Schmalspurbahnen) byly svého času největší jednotně provozovaný systém úzkorozchodných drah v Německu.

Zdroj:  Saské úzkorozchodné dráhy – Wikipedie
Zdroj: Saské úzkorozchodné dráhy – Wikipedie

Dodnes je zachována jedna z tratí jako Žitavská úzkorozchodná dráha (německy: Zittauer Schmalspurbahn). Je jednou z několika zbývajících saských úzkorozchodných drah s rozchodem 750 mm.

Foto: mapy.cz Andrzej Mutka
Foto: mapy.cz Andrzej Mutka

Používáme cookies, abychom zajistili správné fungování a bezpečnost našich stránek. Tím vám můžeme zajistit tu nejlepší zkušenost při jejich návštěvě.

Pokročilá nastavení

Zde můžete upravit své preference ohledně cookies. Následující kategorie můžete povolit či zakázat a svůj výběr uložit.

Bez nezbytných cookies se neobejde správné a bezpečné fungování našich stránek a registrační proces na nich.
Funkční cookies ukládají vaše preference a uzpůsobí podle nich naše stránky.
Výkonnostní cookies monitorují výkon našich stránek.
Díky marketingovým cookies můžeme měřit a analyzovat výkon našeho webu.